mardi 29 janvier 2013

La belle expo Edward Hopper à Paris

L'affiche de l'expo (Nighthawks) dans le métro
Affiche près du Grand Palais 
L'exposition consacrée à Edward Hopper au Grand Palais m'a bien plu. On dit de ce peintre figuratif américain que ses tableaux traduisent l'attente. Eh bien quelle attente pour entrer voir l'expo, un monde fou.


"I think I'm not very human, I didn't want to paint people posturing and grimacing. What I wanted to do was to paint sunlight on the side of the house."
Magnets de l'expo Hopper et le livre The masterpieces

Des personnages, toujours seuls ou esseulés même si ensemble. Regards dans le vide. Solitude et ennui. Absence de communication.

The figures are engulfed in a strangely dense atmosphere that empedes their movement and force them to look into themselves, away from the person facing them, away from the outside world in general. (Edward Hopper, The Masterpieces, Schirmer Art Books, p17)

Les interactions sont factices. The sidewalks are empty and deserted, there is no traffic on the streets ; both functions mereley as formal elements, together with the architecture.

New York Office

Par ex. dans "Western Motel", la voiture et la rue ont complètement intégré le décor tranquille de l'intérieur du motel.

House by the railroad

Place de l'architecture :
His portrayal of architecture, emphasizing the formal, disregards the human elements. (id., p16)
La maison du tableau House by the railroad aurait inspiré la demeure inquiétante de Hitchcock dans Psychose, et celle de Tim Burton dans Beetlejuice...

Autonomie des objets : Par exemple, sur le tableau Chop Suey, la théhière, les objets sur la table, le manteau accroché au porte manteau... sont de véritables figurants.


Quelques indications d'experts concernant le tableau Nighthawks :



"In Nighthawks, we immediately see that Hopper’s understanding of modern man has achieved his definite expression. The picture speaks directly to the observer, focusing our attention on the people portrayed and their relationship to each other. In the wedge-shaped, protruding building that occupies the greater part of the picture, a panoramic window allows us to look in on the brightly illuminated scene and the arrangement of the figures. There is no interaction between them, only their formal juxtaposition is depicted. The silent, introverted figures are surrounded by objects, and are not aware that they too have become objects, reduced to mere functions. (...)
In Nighthawks, the only traces of movement are outside the brightly illuminated and clearly structured interior. On the sidewalk and in the window of the house across the street, a fine fleeted movement of light enfolds. This stands in contrast to the rigid order centered around the people. In the play of light we again see traces of that “other” reality dealt with again and again in Hopper’s paintings."
(source : Edward Hopper The Masterpieces, H. Liesbrock/schirmer Art Books, 2004)

Crédit pour mes photos : merci à la pleine page promo de l'expo passée dans le journal Metro, que j'ai affichée dans mon bureau... puis j'ai positionné tant bien que mal le livre Art Books et les magnets à côté. Le poster du musée, je l'ai acheté... et accroché dans la chambre. Fan moi ? vous m'en direz tant !

---> Voir aussi : Philippe Besson : L'arrière-saison (roman inspiré du tableau Nighthawks... lui-même inspiré de la nouvelle The killers d'Hemingway)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...